Wednesday 18 March 2015

Ragut

Ragut adalah jenayah yang agak baru, melibatkan penunggang motosikal,biasanya penagih dadah . Kebanyakan mangsa ragut adalah wanita yang berjalan kaki, berbasikal atau menunggang motosikal. Mangsa biasanya menyandang beg di bahu kanan atau meletak beg tangan di dalam bakul motosikal.
Di Malaysia, kerajaan Malaysia telah bertindak dengan pelbagai cara tetapi jenayah ini masih lagi berleluasa. Ia termasuk dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Bagi Mengurang Kadar Jenayah. Peragut biasanya dikenakan hukuman di bawah Seksyen 392 hingga Seksyen 402 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan. Selain itu pesalah boleh dituduh sebagai jenayah samun dan rompak.



1. Kecuaian orang ramai tentang keselamatan diri dan barangan berharga - gagal mengikuti / mematuhi langkah-langkah keselamatan semasa berada di tempat terbuka atau di tempat awam - menunjuk-nunjuk barangan berharga atau wang - membawa beg tangan dengan cara yang mudah diragut - letak beg tangan dalam bakul motosikal yang terdedah/ m,enyandang beg tangan di bahu tanpa di pegang/meletak barangan berharga di dalam kereta yang mudah dilihat peragut cth. beg tangan di atas tempat duduk kereta / berjalan mengikut arus trafik menyebabkan mangsa gagal peragut yang datang dari arah belakang - berjalan bersendirian di tempat sunyi - salah anggapan bahawa kawasan yang biasa dilalui adalah selamat - anggap mereka tidak akan menjadi mangsa.


2. Penguatkuasaan undang-undang antijenayah yang kurang berkesan - kehadiran anggota keselamatan yang berpakaian seragam/kereta peronda mudah dikesan peragut - kawasan operasi peragut terlalu luas - anggota keselamatan ada tugas lain dan kekurangan tenaga - peragut bijak mengelak dikesan anggota keselamatan - sukar menangkap/menahan peragut kerana kejadian berlaku pantas dan ditempat yang sesak-lagipun peragut menggunakan motosikal dan berkumpulan.

3. Pengangguran dan masalah penagihan dadah - semakin ramai orang yang menganggur dan menagih dadah semakin banyak kes ragut berlaku - statistik menunjukkan 90 % peragut merupakan golongan penganggur , manakala 85% penagih dadah. Jumlah penagih dadah memang semakin meningkat di negara ini - meragut menjadi punca pendapatan untuk membeli dadah atau menyara diri - meragut juga merupakan jalan mudah untuk mendapat wang segera yang banyak - ada peragut yang menjadi kaya-raya dengan jenayah yang dilakukan mereka.

4. Keruntuhan akhlak dan longgarnya pegangan agama - semakin banyak orang hari ini yang rendah akhlak dan terlibat dengan pelbagai masalah sosial -mereka juga semakin menjauhi ajaran agama yang dianggap penghalang kepada kehidupan bebas - meragut bagi mereka bukan satu dosa yang perlu difikirkan sedangkan diri mereka bergelumang dengan pelbagai dosa besar yang lain seperti berzina, minum arak, mengambil dadah, membunuh, dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment